SAME Dinosaur
EEN SAME LEGENDE IN 1/32
Juni 2017 brachten wij de SAME Dinosaur uit in een eenmalige oplage van 30 modellen. Maandenlang heeft Minitrac achter de schermen gewerkt aan de ontwikkeling van een schaalmodel van de SAME Dinosaur. Een echt exemplaar bestaat niet meer en dus werden alle maten berekend aan de hand van de foto’s uit het SAME archief en enkele basismaten die gelukkig nog voorhanden waren. Op de
foto’s is ook te zien dat er meerdere uitvoeringen hebben bestaan. Minitrac brengt twee verschillende versies van de Dinosaur uit: de Grigio Arancio en de Blu Arancio. De modellen zijn van resin met rubber banden en hebben gedetailleerd foto-etswerk, zoals de grille en het SAME embleem op de neus. De vooras kan pendelen en de achterhef van de Blu Arancio kan op en neer bewegen. De V8 is tot in de kleinste details uitgewerkt, geheel vrij hangend in het frame en is zichtbaar onder het afneembare deksel op de motorkap. De banden hebben het Goodyear opschrift met het typerende wybertjes patroon. Heel uitgesproken is de uitlaat op de Blu Arancio, die langs het spatbord omhoog steekt, achter het geëtste hitteschild. Op de wielnaven staat het kenmerkende SAME logo in reliëf.
Beide modellen zijn uitverkocht!
GESCHIEDENIS
De SAME Dinosaur met V8 motor uit 1964. Alle gefabriceerde exemplaren zijn verschroot en daarmee is de grootste SAME ooit gebouwd verloren gegaan. Tenminste, totdat er foto’s van deze gigant opdoken uit de archieven van SAME. De ambities die SAME had met de Dinosaur waren groots: het bespoedigen van de ontwikkeling van de landbouwmechanisatie. De Dinosaur was oorspronkelijk ontworpen om de Boliviaanse markt te veroveren en daarnaast waren er contacten gelegd met Brazilië. Het project was echter al snel gedoemd te mislukken. De trekker was zijn tijd te ver vooruit: het had o.a. luchtremmen op alle 4 de wielen, een voor die tijd zeer modern hydraulisch systeem en een verhoogd zwevend bestuurdersplatform, dat al was voorbereid voor de montage van een cabine. Door politieke instabiliteit in Zuid-Amerika en de manier van zaken doen, deed men besluiten het gehele project af te blazen. Het ware meesterstuk van de Dinosaur, ontworpen door Francesco Cassani zelf, was de luchtgekoelde V8 diesel type SA 1158/V met een cilinderinhoud van bijna 10 liter, die 180 pk voortbracht bij 2300 omwentelingen per minuut. Er zijn naar verluidt maar een stuk of 6 Dinosaurs gemaakt.
TWEE VERSIES: DE VERSCHILLEN
BLU ARANCIO
- Model individueel genummerd op
nummerplaat: 001 t/m 015 - SAME blauw / oranje
- Uitlaat onderlangs
- Achterhef
- Wielgewichten
- Tankdop links op motorkap
- Luchtfilter voorop motorkap
GRIGIO ARANCIO
- Model individueel genummerd op
nummerplaat: 016 t/m 030 - SAME grijs / oranje
- Twee uitlaatpijpen in V-vorm
- Gatenbalk
- Gewichten op achterbrug
- Tankdop rechts op motorkap
- Luchtfilter achterop motorkap